INITIATIE FRANS
De Franse taal leren op jonge leeftijd biedt heel veel voordelen voor kinderen, vooral in ons land, waar de Franse taal een belangrijke rol speelt als tweede taal. Het aanleren van een tweede taal in de kindertijd heeft toch een aantal voordelen die de kinderen op latere leeftijd kunnen helpen. Want door een nieuwe taal te leren, ontwikkelen kinderen hun geheugen en hun probleemoplossend vermogen. Ze leren schakelen, hun brein wordt flexibeler wat op latere leeftijd ook z’n nut heeft.
In onze school bieden wij vanaf de derde kleuterklas taalinitiatie Frans aan, samen met Pistache verkennen de kleuters de Franse taal op een speelse manier. We zetten dit verder in het 1e, 2de, 3de en 4de leerjaar. Vanaf het vijfde leerjaar starten wij met het leergebied Frans, hiervoor gebruiken wij de methode Zoufff!.
Naast de methode werken de leerkrachten ook vakoverschrijdend, diverse kleine opdrachten worden in het Frans gegeven en alle zaken die reeds aan bod kwamen in de lagere klassen worden verdergezet.
Wie doet wat?
3e kleuter
• werkt met de aangeboden activiteiten uit de methode Pistache
1e leerjaar
• binnen de lessen wereldoriëntatie af en toe Franse woordjes aanbieden en hier spelletjes aan verbinden (bingo – memory)
• de dagen van de week opsommen in het Frans
• begroeten en afscheid nemen in het Frans
• af en toe een Frans liedje aanbieden
• poster maken met Franse woordjes (einde schooljaar) die ze geleerd hebben
2de leerjaar
• elkaar dagelijks begroeten en afscheid nemen in het Frans
• tussendoortjes: tellen in het Frans (tot 10), de dagen van de week, voorwerpen uit de klas in het Frans benoemen
• Franse liedjes of een Frans gedicht aanleren
3de leerjaar
• elkaar dagelijks begroeten en afscheid nemen in het Frans
• kleine opdrachten geven in het Frans
• dagen van de week, maanden van het jaar ook in het Frans aanbieden
• tellen tot 20 in het Frans
4de leerjaar
• elkaar dagelijks begroeten en afscheid nemen in het Frans.
• elke dag de datum in het Frans aangeven
• tellen tot 50