NAAM EN LOGO

Waarom blijft de August Vermeylenschool zijn naam behouden?

Bij de overgang naar scholengroep STROOM kreeg elke school de kans om van naam te veranderen, sommige scholen maakten hier gretig gebruik van, maar wij niet!

Waarom niet?

Simpel: In de volksmond zijn we gekend als de Vermeylenschool, niemand heeft ooit onze naam korter gemaakt of er werd nooit een andere naam gehanteerd (bijvoorbeeld een verwijzing naar de straat), om onze school te benoemen, wij zijn de Vermeylenschool, gekend op onze wijk, we genieten een goede naam. En als je August Vermeylen gaat opzoeken in Wikipedia, kan je lezen dat er een lagere school in de West-Vlaamse badstad Oostende naar hem is vernoemd, dus als je vermeld staat in Wikipedia, ga je niet zomaar je naam wijzigen.

Ons logo

Om ons te gaan profileren binnen de scholengroep STROOM kiezen we wel voor een logo. Het is de bedoeling dat men dankzij het logo meteen onze school herkent. Maar met een naam die eigenlijk verwijst naar een Vlaamse schrijver, kunsthistoricus en politicus is dit niet zo evident. Als we ons nu eens gaan focussen op zijn voornaam? Los van wie hij was? August, Gust, Gusje? Dan denken vele mensen toch aan een clown?

Als je het woord clown gaat opzoeken dan tref je woorden als grappenmaker, plezier, lachen aan … Maar wij als school willen dieper gaan op “de betekenis van een clown”. Als je de gedragingen van een clown observeert dan merk je dat hij altijd gaat waarnemen, verwachtingsvol maar vol vertrouwen bekijkt hij elke situatie. Met een clown is het leven elke dag een verrassing, een ontdekkingsreis. Een clown is ook een emotioneel wezen, een clown is vooral blij, maar ook soms verdrietig, bang of zelfs boos! Een clown toont zijn gevoelens zonder oordeel, ze zijn er gewoon, dus hij toont ze.

Voor de clown is het vanzelfsprekend dat hij er helemaal mag zijn met zijn gevoelens, zijn kleine en grote kunstjes, zijn onhandigheid. Hij komt in de piste, op het podium en geniet ten volle van de aandacht die hij krijgt. Hij stelt zich geen vragen als “verdien ik dit wel?”, “Ben ik goed genoeg?”, “Ben ik grappig genoeg?” Hij is grappig, hij heeft het meest adembenemende kunstje van de hele wereld. Hij verdient alle aandacht! Dit is iets wat mensen niet goed meer durven uit angst om uitgelachen, voor gek verklaard, uitgesloten te worden.

De clown geeft ons, al doende, de toestemming om gevoelens te tonen, fouten te maken, onzeker te zijn. De clown is de onschuld zelf en verwondert zich voortdurend. Laat onze kinderen gerust “de clown uithangen”, in de betekenis van verwondering, durven emoties tonen, het leven als een ontdekkingsreis te zien, elke dag verwachtingsvol waarnemen en vertrouwen hebben …

Welkom in onze school, waar “kind zijn” heel belangrijk is.